Om Företaget
Produktutveckling: Hayabusa MC motor med turbo testas i vår Superflow motorbromsbänk. Den starkaste MC motor vi byggt levererade 701 hk vid dynotävlingar i Daytona, Florida. En av de trevligaste arbetsuppgifterna vi utför är när vi skall utveckla en ny turbosats. Vår verkstad är utrustad med maskiner som kan mäta effekt, vridmoment, temperaturer, luft och bränsleflöden samt utrustning som analyserar avgaserna. När man vill optimera en ny turbosats så mycket som möjligt krävs många timmars jobb i motorbromsbänken.
MC Xpress förfogar även över en MJP bromsbänk som mäter prestandan via bakhjulet. Enklare tester kan utföras med denna utrustning, vilket gör den till ett fint komplement till vår mer avancerade dyno.
I flödesbänken testas flöden i topplock, ljuddämpare, intercoolers, luftfilter m.m.
Tillverkning: Det flesta komponenter som ingår i våra turbosatser tillverkas i vår egen fabrik. I vår verkstad finns 3 stycken CNC-styrda fleroperationsmaskiner, 1 CNC-styrd svarv, TIG-svetsar för aluminium och rostfritt stål m.m. Vi utför även rörbockning, vattenskärning, laserskärning, cylinderborrning i CNC-maskinerna, cylinderhoning, ventilsätesfräsning m.m.
Historia: Hej. Mitt namn är Erik Marklund, ägare av firman MC Xpress AB. Jag har alltid varit intresserad av motorteknik. I början av 80-talet började motorcykelmotorerna vara riktigt avancerade. Väldigt få hade monterat turbo på sådana motorer, och för de som gjort det var resultaten inte speciellt imponerande. Jag ville därför konstruera en turbomaskin enligt de senaste rönen även om det skulle bli mer komplicerat. Jag använde intercooler, och tryckte den komprimerade luften genom originalförgasarna. Efter mycket skruvande och justerande så började allt fungera. Jag lyckades köra snabbare än någon annan i Sverige på drag-strippen i både toppfart och tid.
Patrik Fürstenhoff från Stockholm, Sverige, har slagit flera världsrekord med motorcyklar som vi modifierat. Här kör han för första gången över 200 mph i Strängnäs våren 1999. Några år senare slog Patrik nytt världsrekord i England med sin MCX Hayabusa. Farten var då över 350 km/h på bakhjulet.
En annan som tagit många världsrekord är Jack Österlund från Kiruna. Vi iordningställde och sände över en 1999-års Suzuki GSXR 750 turbo med ca 325 hk till Los Angeles där Jack bodde. Han lånade denna maskin i två säsonger och lyckades slå totalt 4 toppfartsrekord med den. Hösten 2001 introducerade Arctic Cat sin berömda 660 cc 4-takts snöskoter på marknaden. Vi började omgående bygga turbosatser till denna maskin. Det blev en enorm succe. På bara tre är sålde vi över 1000 turbosatser till denna fyrtaktsmotor.
Till säsongen 2002/03 kom Yamaha med sin fantstiska RX1 snöskoter. Det var motorn som var mest revolutionerande. En högprestanda 4- cylindrig fyrtaktsmotor på över 140 hk var något helt nytt. Vi byggde omgående ett turbokit till denna modell. Alltsedan dess har turbosatser till Yamaha snöskotrar varit våra bästsäljare. Med turbo blev denna skoter snabbt favoriten bland de som klättrade uppför branta berg, inte minst i nordamerika. Detta blev den nya normen för effektstarka snöskotrar. De stora specialtillverkade 2-taktsmotorerna som tidigare dominerat blev över en natt inte lika populära. Den förgasarförsedda RX1:an var grym. Vår turbosats levererade 240 hk. Men förgasarna hade sina begränsningar. När den bränsleinsprutade Apexen visades hösten 2005 förbättrades både chassiet och prestandan. Motorn levererade nu 260 hk med vår turbosats. Året senare höjde vi effekten till hela 290 hk. En förserie Apex snöskoter lånades ut av Yamaha för turbotester hösten 2005. Vi testade bland annat många olika turboplaceringar och turboladdare. Vi förstod att endast det bästa är gott nog. Därför jobbade vi extra mycket med utveckligen av Apex turbon. När vi besökte skotereventet ”Big Iron Shoot out” i Revelstoke, Canada våren 2006 började vi förstå hur många Apex turbosatser vi levererat. Alla verkade köra med vår turbosats!
Våren 2007 fick vi låna en Nytro prototypsnöskoter från Yamaha i Canada. Vi utveklade en ny turbosats på bara några veckor och hann testköra i svenska fjällen för snön försvann. Prestandan var över förväntan och i klass med den 4-cylindra Apexmotorn. Turbosatsen fungerade mycket bra och blev snabbt värdigt populär över hela världen. Nytroturbosatsen var fram till och med 2014 vår genom tiderna bäst säljande turbosats med över 1900 sålda enheter.
Våren 2008 utvecklade vi en turbosats till Polaris RZR 800. Maskinen fick nästan dubbelt så hög effekt, och med bibehållen driftsäkerheten. Tack vare den lyckade turbosatsen och ett stort reportage i den amerikanska tidningen UTV offroad magazine fick vi en rivstart på försäljningen av dessa turbosatser. Vi har därefter utvecklat turbosatser till de mest populära och lämpade UTV-fordonen såsom Polaris RZR 900, RZR 1000, Can Am Commander och Maverick m.m. Can Am modellerna krävde mycket utvecklig innan vi lyckades styra deras original motorstyrningssystem. Nu programmerar vi om deras original motorstyrning så de blir optimerade för turbo.
När SeaDoo presenterade sin ACE 900, byggde i vår första turbosats till en vattenskoter. Effekten ökades från 60 eller 90 hk till 130 med turbo. Om man sänkte kompressionen ökade effekten till 170 hk. SeaDoo Sparkturbosatsen tillverkas av oss, men säljs via firman V-tech tuning i Södertälje, Sverige.
Yamaha lät Arctic Cat tillverka deras nya Viper snöskoter. Chassiet är mycket lyckat och Nytro-motorn som används är i en klass för sig, dessutom är den mycket lämpad för turbo. Många resonerar så här: För att Vipern skall bli riktig trevlig att köra och hantera krävs högre effekt ! Våra turbosatser gör en redan bra skoter ännu bättre. Vi har aldrig sålt så många turbosatser under en säsong till en skotermodell som vi gjort till Yamaha Viper under säsongen 2014/15. Vår turbosats sitter monterad på ca 20 % av de Viper som Yamaha levererat i världen!